СОЦІАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ВИТРАТ І ВИГІД ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ ОСВІТНІХ ІНІЦІАТИВ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.40Ключові слова:
соціальний аналіз витрат і вигід, оцінка ефективності, освітні програми, соціальний вплив, проєктний аналіз, освітня політикаАнотація
У статті висвітлено потенціал використання методу соціального аналізу витрат і вигід (Social Cost-Benefit Analysis, SCBA) як аналітичного інструменту для оцінки ефективності освітніх ініціатив, що реалізуються закладами вищої освіти в Україні. Визначено, що сучасна система оцінювання освітніх програм здебільшого орієнтована на нормативну відповідність, що не дозволяє комплексно оцінити соціальні вигоди освітньої діяльності для ключових стейкхолдерів – здобувачів освіти, роботодавців, місцевих громад. У статті обґрунтовано доцільність запровадження SCBA як підходу, що забезпечує можливість порівняння альтернативних освітніх проєктів та стратегій на основі їх довгострокового соціального впливу. Метою дослідження є узагальнення міжнародного досвіду застосування SCBA в освітній сфері та окреслення можливих напрямів імплементації цього підходу в практику діяльності українських закладів вищої освіти. У ході дослідження розглянуто приклади успішного використання SCBA в оцінці довгострокових результатів освітніх інтервенцій у Швеції, країнах Африки, а також у сфері регуляторної оцінки в Україні. Узагальнено напрями, в яких SCBA може бути застосовано для аналізу ефективності освітніх програм, порівняння стратегій розвитку вишів, оцінки соціального впливу університетів на місцеві спільноти. Зроблено висновок, що застосування SCBA дозволяє сформувати об’єктивну, доказову базу для ухвалення управлінських рішень у сфері освіти, сприяє раціоналізації витрат, підвищенню результативності інвестицій у людський капітал та формуванню прозорих механізмів комунікації між університетами і зовнішніми стейкхолдерами. Перспективним напрямом подальших наукових досліджень є адаптація методики SCBA до специфіки освітнього менеджменту в Україні та розробка інструментів її практичного застосування на рівні освітніх програм і проєктів.
Посилання
Flynn, S. I. Cost Benefit Analysis: Decision Making in the Public Sector. 2021. URL: https://www.ebsco.com/research-starters/business-and-management/cost-benefit-analysis-decision-making-public-sector (дата звернення: 07.04.2025).
Azudin, A., Endut, Wan A., Noor, N., Jusop, M. & Long, Y. Cost-Benefit Analysis in The Local Authorities and Effective Decision-Making in Public Investment. Journal of Entrepreneurship and Business. 2024. Vol. 12, pp. 32–42.
Ruffino, P., Jarre, M. Chapter Seven – Appraisal of cycling and pedestrian projects. Advances in Transport Policy and Planning. 2021. Vol. 7, P. 165–203.
Cost-Benefit Analysis and the Environment: Further Developments and Policy Use / OECD, Paris, 2018. 456 p.
Бєсєдіна О. Аналіз ефективності державних рішень. Метод витрат та вигід. 2016. URL: https://www.rada.gov.ua/uploads/documents/38964.pdf (дата звернення: 07.04.2025).
Кібук Т. Класифікація основних видів аналізу вигід та витрат. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 26. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/351 (дата звернення: 07.04.2025).
Sadykova, Y. M. & Starynskyi, Mykola & Horobetc, N & Zhornokui, Y. A cost-benefit analysis of preconditions and predicted effects from e-voting implementation in Ukraine. Trames. Journal of the Humanities and Social Sciences. 2018. Vol. 22, no. 72, P. 257–271.
Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта: постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/308-2004-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.04.2025).
Heerkens, G. The social cost-benefit analysis. PM Network, 2012. Vol. 26, no. 4, P. 24–25. URL: https://www.pmi.org/learning/library/business-projects-cost-benefit-analysis-4290 (дата звернення: 07.04.2025).
Gramlich, E. The methodology of benefit-cost analysis. Vital Speeches of the Day. 2002. Vol. 69, P. 68–77. URL: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=8554177&site=ehost-live (дата звернення: 07.04.2025).
Лісовий О. Аналіз регуляторного впливу проєкту наказу Міністерства освіти і науки України «Про внесення змін до Порядку визнання у вищій та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти». 2025. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/regulatorna_dijalnist/2025/oprylyudn-proyektiv-rehulyat-aktiv-2025/01/07/arv-proyekt-nakazu-pro-vnes-zmin-do-poryadku-vyzn-u-vyshchiy-ta-fp-osviti-rez-navchannya-07-01-2025.doc (дата звернення: 07.04.2025).
Рекомендації щодо застосування критерії оцінювання якості освітньої програми / Алькема В. Г. та ін.; за ред. Бутенко А. П. Киів : Оріон, 2020. 66 с.
Klapp, A., Belfield, C. R., Bowden, B., Levin, H. M., Shand, R. & Zander, S. A Benefit-Cost Analysis of a Long- Term Intervention on Social and Emotional Learning in Compulsory School. The international Journal of Emotional Education. 2017. Vol. 9, no. 1, P. 3–19.
Ampofo, S.Y., Bizimana, B., Ndayambaje, I., Karongo V., Lawrence, J. K. L., & Orodho, J. A. Social and Spill- Over Benefits as Motivating Factors to Investment in Formal Education in Africa: A Reflection around Ghanaian, Kenyan And Rwandan Contexts. Journal of Education and Practice. 2015. Vol. 6, no. 11, P. 134–147.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






