ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСНОЇ СИСТЕМИ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.4.3

Ключові слова:

аеропорт, авіаційна безпека, акт незаконного втручання, загроза, вразливість, ризик, тероризм.

Анотація

У статті розглянуто роль авіації як однієї з галузей національної економіки, стабільність діяльності якої є дуже важливою. Проаналізовано джерела міжнародного та національного нормативно-правового характеру, а також визначено трансформацію дефініції актів незаконного втручання (АНВ). Доведено, що питання, пов’язані з захистом від терористичних загроз, особливо помітні в аеропорту і найімовірніші спроби АНВ відбуваються поблизу нього або безпосередньо в ньому. Також в статті узагальнено нормативну базу функціонування аеропортів за документами і стандартами ІСАО, ІАТА та наведено класифікацію АНВ згідно цих стандартів. З’ясовано, що авіаційна безпека важлива, оскільки це чиєсь життя і це виводить питання протидії та попередження АНВ на новий щабель. Проаналізовано динаміку видів АНВ за 2020–2022 роки та з’ясовано, що сьогодні таких подій набагато менше і це свідчить про належне регулювання щодо запобігання подібних актів незаконного втручання. В загальній схемі управління ризиками в умовах невизначеності та недостатньої інформації, необхідної для належної оцінки загроз та ризиків, сформовано трирівневу можливість проведення оцінки параметрів наслідку загроз кожної вразливої групи. Таким чином, оцінка ризику тісно пов’язана з кожним критичним елементом аеропорту, а самі втрати пов’язані з успіхом запропонованих заходів щодо протидії загрозам. Удосконалено оцінку рівня інформованості про кожну складову системи «ПС – система автоматичного управління – екіпаж – середовище – особлива ситуація» щодо можливих ризиків та загроз, що викликаються їх діяльністю. Запропоновано в цій системі розглядати як складову «акт незаконного втручання», а саме: «ПС – система автоматичного управління – екіпаж – середовище – акт незаконного втручання – особлива ситуація». Доведено, що безпека будь-якого аеропорту в питаннях рішення технічних та організаційних заходів має бути об’єднано в єдину систему на основі комплексного підходу.

Посилання

Повітряний кодекс України : станом на 21 жовт. 2023 р. / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3393-17#Text (Дата звернення: 21.11.2023).

Авіаційна безпека. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ Авіаційна_ безпека (Дата звернення: 21.11.2023).

Про затвердження Авіаційних правил України «Організація повітряного руху» : Наказ Державної авіаційної служби України від 09 груд. 2021 р. № 1920 URL: https://ips.ligazakon.net/document/TM029708 (Дата звернення: 21.11.2023).

S. Wong, N. Brooks. Development of security based on risks: an overview of current issues and emerging trends affecting security screening in the aviation industry. J. Air transport. Manager. 2015; 48: 60–64. URL:https://www.infona.pl/ licenses/list documentId=bwmeta1.element.elsevier-ae0dded4-d739-3d6c-8298-a1bcf0cf3b83 (Дата звернення: 21.11.2023).

Прохоренко І.В., Тимошенко Н.А., Соколова Н.П., Кравчук Н.П., Мазур Т.А. Методи підвищення безпеки польотів повітряних суден в особливих ситуаціях у польоті. Вісник ХНТУ. 2023. № 1(84). С. 55–62.

Bugayko D., Isaienko V., Lischinskiy O., Sokolova N., Zamiar Z. Analysis of aviation safety system byfractal and statisticaltools. Logistics and Transport. Wroclaw : International School of Logistics and Transportin Wroclaw, 2019. № 4 (44). P. 41–60. URL: http://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/ article/ download/1523/1514 (дата звернення 03.11.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-29