ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ТРЕНД» У ГАЛУЗІ ТУРИЗМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.3.23

Ключові слова:

тренд, туризм, туристична галузь, чинники формування трендів в туризмі, рівні формування трендів в туризмі.

Анотація

У статті проведено аналіз та обґрунтовано суть поняття «тренд» у його трактуванні та прояву у туристичній сфері. Проаналізовано теоретичні підходи різних вчених до розуміння поняття «тренд» в площині туристичної діяльності та запропоновано авторське визначення даного поняття під яким пропонуємо розуміти «певне явище чи подію, що користується значним попитом у споживачів, є переважним напрямком у туризмі та є системо утворюючим у даному періоді часу». Узагальнено основні чинники, що впливають на формування трендів у туризмі та рівні формування та реалізації трендів у туризмі, що дозволяє більш предметно охарактеризувати існуючі тренди у туристичній галузі та згрупувати їх за предметними областями їх реалізації. Визначено чинники, що впливають на формування трендів у туризмі, які охарактеризовано за шістьма напрямами: економічні, соціальні, політичні, демографічні, технічні та глобалізаційні. Охарактеризовано рівні формування та реалізації трендів у туризмі, які пропонуємо характеризувати як мегатренд, макро- та мікротренд. Детально проаналізовано особливості формування трендів на макро- та мікрорівнях. Визначено, що на категоризацію трендів у туризмі вплив мають також такі чотири загальні тенденції (тренди) розвитку суспільства як: транспорт та логістика, профільні сфери для окремих видів туризму, стиль життя населення та маркетинг територій. Обґрунтовано основні інструменти - методи прогнозування трендів в туризмі. З’ясовано, що в галузі туризму найбільш відповідними для прогнозування є метод екстраполяції простого ковзного середнього за даними лише останніх кількох періодів, або метод експоненційного згладжування, де замість простого середнього більшу вагу мають недавні дані, а менший – давніші, методи декомпозиції та інші.

Посилання

Pavlína Pellešová Globalization and perception of tourism trends by supply and demand. SHS Web of Conferences 74, 04019 (2020). https://doi.org/10.1051/shsconf/20207404019 URL: https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/ pdf/2020/02/shsconf_glob2020_04019.pdf

Качак Т. Б. Аналіз тенденцій як наукова проблема в літературознавчих студіях. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Том 32 (71) № 1 ч. 1. С. 272-279. URL: http://www.philol. vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/1_2021/part_1/48.pdf (дата звернення: 20.11.2022).

Поціпух О. Поняття «тренд» у сучасному науковому дискурсі. Вісник Київського національного універси- тету імені Тараса Шевченка. 2018. 1(24). С. 15-20.

Гайворонська І. В. С учасні тенденції та новітні тренди розвитку туризму. Причорноморські економічні сту- дії. 2019. Вип. 37. С. 126-132. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2019_37_26 (дата звернення: 20.11.2022).

Захарчин Р. М. Потенціал сучасних трендів харчування та регіональних брендів харчових продуктів у розви- тку вітчизняної туристичної індустрії. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 50(2). С. 19-23. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2020_50(2)__5 (дата звернення: 20.11.2022).

Гаращук О., Куценко В.Формування тренда еколого-безпечного соціального середовища – важливої скла- дової сталого розвитку (на прикладі туризму). Вісник економіки. 2021. Вип. 2. С. 26-38. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Vtneu_2021_2_4 (дата звернення: 20.11.2022).

Гуменюк Г. М., Чернявська С. С. Жіночий туризм: новий тренд чи необхідність? Карпатський край. 2018. № 1-2. С. 128-136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/kkr_2018_1-2_16 (дата звернення: 20.11.2022).

Дудяк Р. П., Гошко О. Й. Прогнозні тренди в розвитку туризму. Науковий вісник Ужгородського націо- нального університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 18(1). С. 162-164. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2018_18(1)__35 (дата звернення: 20.11.2022).

Киф’як В. П. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Книги-ХХІ, 2000. 300 с.

Колодич Ю. М., Шевчук К. В. Сучасні тренди туристичної індустрії. Креативний простір. 2021. № 2. С. 87-88. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/krpr_2021_2_48 (дата звернення: 20.11.2022).

Липчук В. В., Липчук Н. В. Тренди в туризмі: корекція пандемії. Науковий погляд: економіка та управ- ління. 2020. № 2. С. 33-37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vamsue_2020_2_8 (дата звернення: 20.11.2022).

Савіцька О. П., Савіцька Н. В.Сучасні тренди інноваційного розвитку сфери туризму в Україні. Бізнес Інформ. 2021. № 9. С. 124-130. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2021-9_0- pages-124_130.pdf (дата звернення: 20.11.2022).

Любохинець Л. С. Туристичні тренди та основні детермінанти розвитку міжнародного туризму. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2020. № 2. С. 205-209. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Vchnu_ekon_2020_2_39 (дата звернення: 20.11.2022).

Пуртов Андрей Глобальные тренды и их влияние на туризм. URL: https://ru.calameo.com/ read/0054138939feb4d1ed182 (дата звернення: 20.11.2022).

Генералова Н. Прогнозирование в сфере туризма: классификация и анализ методов. журнал международного права и международных отношений 2014, № 4. URL: https://evolutio.info/journal-menu/2014-4/2014-4-generalov

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-11