ФУНКЦІОНУВАННЯ ПЛАСТИКОВИХ МАНЕКЕНІВ ПІШОХОДІВ В РАМКАХ ПРИВЕРТАННЯ УВАГИ ВОДІЇВ ПРИ РУСІ НА ПІШОХІДНИХ ПЕРЕХОДАХ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.1.40Ключові слова:
водій, пішохід, учасники дорожнього руху, пішохідний перехід, пластиковий пішохід манекен, дорожні знаки, правила дорожнього руху, безпека, якістьАнотація
Відповідальне ставлення усіх учасників дорожнього руху один до одного є важливим елементом в використанні доріг загального користування. Пішохідні переходи вважаються одними з тих місць, де трапляється найбільше аварійних ситуацій. В даній роботі розглянуто процес функціонування пластикових пішоходів манекенів, що почали масово встановлюватися владою на проїжджій частині різних міст. В ході проведення дослідження встановлено кілька основних положень щодо ефективності їх використання. Першим із положень трактується підвищення уваги водіїв при під’їзді до пішохідного переходу, проте це відбувається лише протягом 2–4 тижнів після встановлення манекенів. Потім, звиклі водії не звертають на них увагу. Другим положенням встановлено обмеження оглядовості водіями справжніх пішоходів, що досить часто знаходяться за пластиковими манекенами в очікуванні вільної проїжджої частини. Третім положенням охарактеризовано негативну дію на водіїв через створення стресових ситуацій при огляді проїжджої частини на ходу, гальмуванні, а потім знову розгоні транспортного засобу без наявної для того необхідності у вигляді пластикових пішоходів, які нікуди не рухаються. Усі дослідження проведено в режимі реального часу з підтвердженням фотофіксацією та побудовано графік та діаграму порушень водіями правил дорожнього руху при русі через пішохідний перехід. В результаті, встановлено, що ефективність функціонування пластикових манекенів пішоходів проявляється саме протягом 2–4 тижнів після встановлення їх на проїжджій частині. Згодом, звиклі водії, які рухаються за одним і тим самим або подібними один до одного маршрутами перестають звертати увагу на наявних елементів безпеки, що встановлені з метою привертання уваги водіїв. Стосується це як водіїв легкових автомобілів, так і вантажних транспортних засобів, маршрутних таксі та автобусів, а також комунальної техніки.
Посилання
Заборонні знаки. Електронний ресурс. URL: https://vodiy.ua/znaky/3/
Інформаційно-вказівні знаки. Електронний ресурс. URL: https://vodiy.ua/znaky/5/
Ankunda, A., Ali, Y., & Mohanty, M. (2024). Pedestrian crash risk analysis using extreme value models: New insights and evidence. Accident; analysis and prevention, 203, 107633. https://doi.org/10.1016/j.aap.2024.107633
Ahsan, M. J., Abdel-Aty, M., & Anwari, N. (2024). Vehicle-Pedestrian near miss analysis at signalized mid-block crossings. Journal of Safety Research. https://doi.org/10.1016/j.jsr.2024.08.006
Kaparias, I., & Tsonev, I. (2023). Pedestrian behaviour in integrated street designs: A mesoscopic analysis. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. https://doi.org/10.1016/j.trf.2023.10.015
Mahdinia, I., Khattak, A. J., & Mohsena Haque, A. (2022). How effective are pedestrian crash prevention systems in improving pedestrian safety? Harnessing large-scale experimental data. Accident; analysis and prevention, 171, 106669. https://doi.org/10.1016/j.aap.2022.106669
Ke, Y., & Gkritza, K. (2019). Safety ramifications of a change in pedestrian crosswalk law: A case study of Oregon, USA. International Journal of Transportation Science and Technology. https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2018.07.004
Jannat, M., Roldan, S. M., Balk, S. A., & Timpone, K. (2020). Assessing potential safety benefits of advanced pedestrian technologies through a Pedestrian Technology Test Bed. Journal of Intelligent Transportation Systems, 25, 139–156. https://doi.org/10.1080/15472450.2020.1807347
Noonan, T. Z., Gershon, P., Domeyer, J. E., Mehler, B., & Reimer, B. (2022). Interdependence of driver and pedestrian behavior in naturalistic roadway negotiations. Traffic Injury Prevention, 23, S62–S67. https://doi.org/10.1080/15389588.2022.2108023
Hamdani, S. E., Benamar, N., & Younis, M. F. (2020). Pedestrian Support in Intelligent Transportation Systems: Challenges, Solutions and Open issues. Transportation Research Part C-emerging Technologies, 121, 102856. https://doi.org/10.1016/j.trc.2020.102856
Damsere-Derry, J., Ebel, B. E., Mock, C. N., Afukaar, F. K., Donkor, P., & Kalowole, T. O. (2019). Evaluation of the effectiveness of traffic calming measures on vehicle speeds and pedestrian injury severity in Ghana. Traffic Injury Prevention, 20, 336–342. https://doi.org/10.1080/15389588.2019.1581925






