ТРАНСФОРМАЦІЯ РИНКУ ГЛОБАЛЬНИХ ОПЕРАТОРІВ КОНТЕЙНЕРНИХ ТЕРМІНАЛІВ У КОНТЕКСТІ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ, РЕГІОНАЛІЗАЦІЇ ТА ЦИФРОВОЇ АДАПТАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.12

Ключові слова:

водний транспорт, транспортна інфраструктура, порт, ринок портових послуг, портові оператори, контейнерні перевезення, контейнерні термінали, конкурентоспроможність, інтернаціоналізація, регіоналізація, автоматизація, адаптаційні стратегії

Анотація

У період 2019–24 рр. глобальна контейнерна індустрія зазнала суттєвого впливу екстремальних подій – пандемії, геополітичних конфліктів, природних катаклізмів, які істотно змінили динаміку контейнерних перевезень і спричинили структурну трансформацію світового ринку термінальних операторів. Ці виклики актуалізували потребу в перегляді стратегій інтернаціоналізації, моделей адаптації до регуляторного середовища, а також підходів до цифрової трансформації діяльності глобальних термінальних операторів (Global Terminal Operators, GTO). Метою статті є аналіз впливу глобальних екстремальних подій (COVID-19, геополітичні конфлікти, порушення ланцюгів постачання) на динаміку контейнерних перевезень у 2019–24 рр., а також оцінка ролі процесів інтернаціоналізації, консолідації, регіоналізації та цифрової адаптації у трансформації структури глобального ринку портових термінальних операторів (Global Terminal Operators – GTO) з урахуванням сучасних стратегій злиття, поглинання, концесій та формування стратегічних альянсів. Результати. Проведено структурний аналіз впливу екстремальних подій на світові контейнерні перевезення та портову інфраструктуру. Визначено ключові стратегії адаптації GTO: локалізацію, розвиток публічно-приватного партнерства, цифровізацію та реагування на інституційні бар’єри. Запропоновано два альтернативні методичні підходи до оцінювання технологічної зрілості GTO: базовий (на основі середнього арифметичного) та удосконалений, що передбачає використання вагових коефіцієнтів для чотирьох цифрових критеріїв: TOS, автоматизація, CPI, DTA. Побудовано рейтинг GTO згідно за кожним із підходів; встановлено, що PSA International та APM Terminals демонструють найвищий рівень технологічної зрілості, тоді як COSCO Shipping Ports та China Merchants Ports мають технологічний паритет, але характеризуються нижчою інноваційною гнучкістю. Висновки. Застосування вагового методичного підходу до оцінювання технологічної зрілості дозволяє точніше визначати стратегічну ефективність GTO, забезпечуючи дієвий аналітичний інструмент для бенчмаркінгу та цифрового позиціювання.Запропонована методика може бути використана для формування політики цифрової трансформації портових терміналів, оцінювання інвестиційної привабливості, а також розробки стратегій адаптації до геоекономічних викликів.

Посилання

Weerawardena, J., Mort, G. S., Liesch, P. W., Knight, G. Conceptualizing accelerated internationalization in the born global firm: A dynamic capabilities perspective, Journal of World Business, 2007. Vol. 42, pp. 294–306. doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2007.04.004

Parola, F., Notteboom, T., Satta, G., & Rodrigue, J-P. The impact of multiple-site acquisitions on corporate growth patterns of international terminal operators. International Journal of Shipping and Transport Logistics, 2015. Vol. 7(5): pp. 621–648. doi: http://dx.doi.org/doi:10.1504/IJSTL.2015.072018

Olivier, D., Parola, F., Slack, B. and Wang, J. The time scale of internationalization: the case of the container port industry, Maritime Economics & Logistics, 2007, Vol. 9 No.1, pp. 1–34. doi: https://doi.org/10.1057/PALGRAVE.MEL.9100169

Satta, G., Parola, F., Persico, L. Temporal and Spatial Constructs in Service Firms. Internationalization Patterns: The Determinants of the Accelerated Growth of Emerging MNEs, Journal of International Management, 2014. Vol. 20(4): pp. 1–15. doi: dx.doi.org/10.1016/j.intman.2014.05.001

Notteboom, T., Rodrigue, J-P. Maritime container terminal infrastructure, network corporatization, and global terminal operators: Implications for international business policy. J Int Bus Policy Vol. 6, pp. 67–83 (2023). doi: https://doi.org/10.1057/s42214-022-00142-z

Parola, F., Notteboom, T., Satta, G., & Rodrigue, J-P. Analysis of factors underlying foreign entry strategies of terminal operators in container ports. Journal of Transport Geography, 2013, Vol. 33: pp. 72–84. doi: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2013.09.010

Кириллова О. В., Кириллова В. Ю. Класичні системи управління портами та їх концептуальні моделі. Наукові вісті Далівського університету. 2023. No 24. doi: https://doi.org/10.33216/2222-3428-2023-24

Проблеми функціонування та розвитку портів: монографія / О. В. Кириллова та ін.; за ред. О. В. Кирил- лової, І. М. Іванової. Львів; Торунь : Liha-Pres, 2022. Т. 7. 438 с. ISВN 978-966-397-289-3. ISSN 2663-9858. doi: https://doi.org/10.36059/978-966-397-289-3

Ромах В. Л. Формування моделі управління морськими портами. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернад- ського. Серія: Технічні науки. 2023. Том 34(73) № 4. C. 261–265. doi: https://doi.org/10.32782/2663-5941/2023.4/42

Кириллова О. В., Кириллова В. Ю., Магамадов О. Р., Ромах В. Л. Smart port: новітні технології і міжнарод- ний досвід їх упровадження. Transport development. 2024. C. 62–74. doi: https://doi.org/10.33082/td.2024.2-21.06

Notteboom, T., Verhoeven, P., Fontanet, M. Current practices in European port on the awarding of seaport terminals to private operators: towards an industry good practice guide, Maritime Policy & Management, 2012, Vol. 39 No.1, pp. 107–123. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.642315

Parola, F., Satta, G., Persico, L., Di Bella, E. Entry mode choices in international markets: examining the antecedents of service firms strategies, International Journal of Globalization and Small Business, 2013 Vol. 5 No.1/2, pp. 34–57. doi: http://dx.doi.org/10.1504/IJGSB.2013.050483

Notteboom, T., Rodrigue J-P. Port Regionalization: Towards a New Phase in Port Development, Maritime Policy and Management, Vol. 32, 2005, No. 3, pp. 297–313. doi: https://doi.org/10.1080/03088830500139885

Notteboom, T., Rodrigue J-P. Foreland-Based Regionalization: Integrating Intermediate Hubs with Port Hinterlands, Research in Transportation Economics, Vol. 27, 2010, pp. 19-29. doi: https://doi.org/10.1016/j.retrec. 2009.12.004

Notteboom T., Pallis A, Rodrigue Rodrigue J-P. Port Economics, Management and Policy, New York: 2022, Routledge, 690 pages / 218 illustrations. – URL: https://porteconomicsmanagement.org/

Кириллова О. В., Кириллов В. Ю. Теоретичні основи просторової та функціональної еволюції портів. Транспортні системи і технології. 2022. № 40. С. 170–189. doi: https://doi.org/10.32703/2617-9040-2 022-40-15

Review of maritime transport 2024: Navigating maritime chokepoints. 166c. – URL: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2024_en.pdf

Unctad stat Data centre. – URL: https://unctadstat.unctad.org/EN/ Index.html

Drewry Shipping Consultants. Annual Review of Global Container Terminal Operators, London, UK. 436 pages. – URL: https://www.drewry.co.uk/maritime-research-products/maritime-research-products/ global-container- terminal-operators-annual-review-and-forecast-202425

Trans.info. 7 global port operators now handle over 40 % of global port throughput, says Drewry. – URL: https://trans.info/en/7-global-port-operators-394811

Maersk. URL: https://www.maersk.com/

MSC. URL: https://www.msc.com/

Кириллова О. В., Кириллова В. Ю., Магамадов О. Р. Поняття «Smart Port» у контексті глобальних тен- денцій інтеграції інтелектуальних транспортних та інформаційних технологій у портовій індустрії // Науковий журнал «Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Технічні науки». Том 35(74), № 5, Видавничий дім «Гельветика», 2024. С. 81-87. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5941/2024.5.2/14

Кириллова О. В., Кириллова В. Ю. «Smart Ports» як інноваційний вектор технологічної трансформації та цифровізації портів: від ідеї до концепції та практичної реалізації // Розвиток транспорту. Транспортні технології (за видами). 2024. № 4(23). С. 77–95. DOI: https://doi.org/10.33082/td.2024.4-23.07

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05