СИСТЕМИ АВТОМАТИЧНОГО ЗНИЖЕННЯ НЕРІВНОМІРНОСТІ ГАЛЬМІВНИХ МОМЕНТІВ НА КОЛЕСАХ ОДНІЄЇ ВІСІ АВТОМОБІЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.34Ключові слова:
гальмівний механізм, гальмівна система, система автоматичного зниження, мехатронний модуль, швидкодія гальмівного механізму, курсова стійкість автомобіляАнотація
Стаття присвячена вирішенню актуальній задачі впровадження систем автоматичного зниження нерівномірності гальмівних моментів на колесах однієї вісі автомобіля для поліпшення курсової стійкості автомобіля при гальмуванні. Автор аналізує наявні конструкції гальмівних систем автомобіля, визначаючи основні проблеми, які потребують вирішення. У статті представлено принцип роботи розробленої системи автоматичного зниження нерівномірності гальмівних моментів на колесах однієї вісі автомобіля, а також гальмівний механізм з мехатронним модулем, який, на відміну від гідравлічного гальмівного механізму, покращує курсову стійкість автомобіля під час гальмування.Мехатронний модуль діє як резервний контур у гальмівній системі під час екстреного гальмування, забезпечуючи додаткову безпеку в екстрених ситуаціях. Він також діє як надійне стоянкове гальмо, працюючи з протиугінними системами, що підвищує захист автомобіля від несанкціонованого руху. Крім того, мехатронний модуль дозволяє проводити функціональну діагностику, дозволяє контролювати стан гальмівної системи та оперативно виявляти несправності. Мехатронний модуль допомагає підтримувати високу ефективність роботи та забезпечує підвищений рівень безпеки під час експлуатації. Запропонована система автоматичного вирівнювання гальмівних моментів відрізняється від відомих альтернативним рішенням, що забезпечує підтримку курсової стійкості при гальмуванні, а завдяки високій швидкодії мехатронного модуля в гальмівному механізмі зменшується час гальмування і довжина гальмівного шляху.Це дозволяє покращити керованість і стійкість автомобіля, відкриваючи перспективи для створення гальмівних систем нового покоління.
Посилання
Алексєєв В. О., Волков В. П., Калмиков В. І. Мехатроніка транспортних засобів та систем: навчальний посібник. Харків: ХНАДУ, 2004. 176 с.
Бех В. М., Шевченко І. О. Безпека дорожнього руху та транспортна політика в Україні. Київ: Либідь, 2017.
Булгаков Н. А., Гредескул А. Б., Ломака С. І. Дослідження динаміки гальмування автомобіля. Наукове повідомлення № 18. Харків : Вид-во Харків. Держуніверситет, 1962. 36 с.
Гредескул А. Б. Вплив блокування колеса на гальмування автомобіля. Вісті ВНЗ. Машинобудування, 1962. № 8. С. 31‒36.
Гріньов А. М., Мельник О. В. Проблеми безпеки дорожнього руху в Україні. Київ: Університет транспортного будівництва, 2020. C. 25.
Леонтьев Д. М., Рижих Л. О., Бикадоров О. В. й ін. Методи розрахунку коефiцiєнту зчеплення, що реалiзується при коченнi колеса в гальмiвному режимi. Автомобiльний транспорт, 2010. Вип. № 27. С. 7‒12.
Подригало М. А., Волков В. П., й ін. Поліпшення стійкості автомобіля при гальмуванні шляхом підвищення стабільності гальмівного дискового механізму відкритого типу. Автомобільний транспорт. Вип. 7–8. Харків : ХНАДУ. 2001. С. 89‒91.
Подригало М. А., Волков В. П., й ін. Дослідження стабільності гальмівних механізмів за допомогою узагальненого рівняння гальмівного моменту. Автоматизація процесів та управління, 2002. № 36. С. 71‒74.
Подригало М. А., Волков В. П., Доброгорський М. В., Варваров Л. Н. Оцінка стійкості автомобіля при випереджаючому блокуванні передніх коліс у процесі гальмування. Тракторна енергетика у рослинництві. Харків : ХДТУСГ. 2003. Вип. 6. С. 130–135.
Подригало М. А., Волков В. П., Доброгорський М. В. Оцінка стійкості автомобіля при випереджальному блокуванні задніх коліс у процесі гальмування. Автомобілі та тракторобудування. Харків : НТУ «ХПІ» 2004. № 2. З. 101–109.
Степанов О. В. Система курсової стійкості як фактор безпеки автотранспорту. Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів : Вісник ХНТУСГ. Харків, 2017. Вип. 10. С. 44–48.
Федосов А. С., Подригало М. А. Вплив бічної сили на оригінальність блокування коліс гальмівної вісі автомобіля. Автомобільний транспорт. Вип.16. Київ : Техніка, 1979. С. 53‒57.
Туренко А. М., Богомолов В. О., Клименко В. I., й ін. Функцiональний розрахунок гальмiвної системи автомобiля з барабанними гальмами та регулятором гальмiвних сил. Хракiв : ХНАДУ, 2003. 120 с.
Леонтьев Д. М., Рижих Л. О., Бикадоров О. В., й ін. Методи розрахунку коефiцiєнту зчеплення, що реалiзується при коченнi колеса в гальмiвному режимi. Автомобiльний транспорт, 2010. Вип. № 27. С. 7‒12.
Adaptive Cruise Control The intelligent solution WABCO. (2005). URL: Windows 2000/XP.
BVA/EBS Gutachterliche Stellungnahme TÜV Automotive Test Center TB. 2002. 64.00. (2004). [Electronic resource]. Hanover: WABCO INFORM, p. 8. Access mode: www.wabco-auto.com
ELB, das elektronisch gesteuerte Bremssystem verspricht Kurzere Reaktionszeiten. (1985). Autotechnik und Verkehr, p. 34. URL: www.wabco-auto.com
KNORRBREMSE System for commercial Vehicles. (2020). Electronic braking system for Trailers with roll over protection. [Electronic resource]: Product information. Access mode: http://en.knorr-bremsesfn.com/systems/
Technical Report No EB 134.1E for Trailer EBS D generation with Roll Stability support (RSS). (2007). [Electronic resource]. Hanover: WABCO INFORM, p. 21. Access mode: www.wabco-auto.com.20. Krоеmer Ebergard (1972). Pedal Operation by the Seated Operator. SAE paper. № 720004, p. 1‒10.
Geupel Helmut und Reicel Max (1977). Auslegung der Betätigungseinrichtung für Bremsen von Personenwagen. ATZ. № 7/8, pp. 291–294.
Geupel Helmut (1977). Bremsanlage der neuen großen BMW-Wagen. Bauraihe. ATZ. № 11, pp. 499–504.
Segel L. Mortimer R.(1970). Driver Braking Performance as a Function of Pedal – Force and Pedal Displacement Ferrell’s. Paper of International Automobile safety Conference, May-June 1970, Bruxelles and Detroit, New York. SAE paper. 1319 p.
Mortimer G. Rudolf (1971). Some Braces are Too Sensitive According to Performance Tests // Automotive Engineering. May, pp. 31–35.
Fazekas G.A. (1951). Brace torque. Automobile Engineer. № 5, pp. 185–191.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






