INTEGRAL INDEX EVALUATION OF ENERGY AND TRANSPORT EFFICIENCY IN ROAD TRAINS FOR INTERNATIONAL FREIGHT TRANSPORT
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.25Keywords:
road train, engine, transmission, chassis, running gear, control systems, efficiency, international transportationAbstract
The paper proposes, develops, and substantiates an expert-functional model for evaluating energy and transport efficiency, intended for the optimal selection of single-link road trains involved in international freight transportation along the corridors of the USA and Ukraine–EU. The main idea of the study is to determine an integrated efficiency index for the operation of road trains using a systems approach, taking into account a wide range of factors influencing the energy and transport aspects of operation.The model is based on the decomposition of functional-operational characteristics, which allows the identification of individual factors of energy and transport efficiency. This approach enables a detailed analysis of the structure and interrelationships between parameters that determine the rational use of specific road train configurations under various operating conditions. To provide a quantitative assessment of efficiency, an integral index is applied, formulated as a weighted linear combination of defined indicators. The weighting coefficients for each factor are determined using T. Saaty’s Analytic Hierarchy Process (AHP), ensuring mathematical justification and objectivity in the selection process. The developed criterion takes into account the design parameters of key structural elements, as well as the technical characteristics of the tractor and trailer units, ensuring a high level of accuracy in forecasting the operational efficiency of road trains in international freight transport systems. The research results can be used to improve transport logistics, assess the economic feasibility of road freight transportation, and support the development of sustainable transport policies.
References
Динамічні властивості і стабільність функціонування автотранспортних засобів / Д. В. Абрамов, Н. М. Подригало, М. А. Подригало, О. С. Полянський, В. Л. Файст [за ред. Подригало М. А., Полянський О. С.]. Х. : ХНАДУ, 2014. 204 с.
Тарасов Ю. В. Наукові основи забезпечення технічного рівня автотранспортних засобів при проектуванні та модернізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступення докт. техн. наук: спец. 05.22.02 – автомобілі та трактори / Ю. В. Тарасов. Харків, 2021. 40 с. 119.
Потапов М. М. Підвищення ефективності функціонування елементів шасі повнопривідних колісних засобів транспорту : автореф. дис. на здобуття наук. ступення канд. техн. наук : спец. 05.22.20 «Експлуатація та ремонт засобів транспорту» / М. М. Потапов. Харків, 2021. 20 с.
Омельченко В. І. Поліпшення енергоефективності транспортних засобів шляхом підвищення коефіцієнта корисної дії колісного рушія. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 274 «Автомобільний транспорт». Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2024 р.
Хабутдінов Р. А. Системна концепція енергоресурсної синергії та методологія технологічно-інноваційного управління на автотранспорті / Р. А. Хабутдінов // Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». Науковотехнічний збірник. К.: НТУ, 2020. Вип. 1 (46). DOI: 10.33744/2308-6645-2020-1-46-365-374.170
В. П. Сахно, С. В. Цимбал, В. М. Поляков, І. С. Мурований, С. М.. Шарай, і М. П. Рой, «Теоретичні засади використання триланкових автопоїздів для виконанні перевезень вантажів», ВМТ, вип. 18, вип. 2, с. 155–167, Лют 2024.
Прокудін Г. С. Проблеми організації, управління та підвищення ефективності перевезень: стан, проблеми, перспективи розвитку: монографія за ред. Г. С. Прокудіна, Л. М. Савчук. Дніпро: Пороги, 2021. 300 с.
Свірін Д. О. Підвищення ефективності міжнародних автомобільних перевезень вантажів у логістичних ланцюгах – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.01 «Транспортні системи» (275 Транспортні технології (на автомобільному транспорті)) Національний транспортний університет Міністерства освіти і науки України, Київ, 2021. 160 с.
Поляков А. П., Гречанюк М. С.. Аналіз шляхів підвищення стійкості та керованості вантажних автомобілів з напівпричепами. Поляков А. П. Аналіз шляхів підвищення стійкості та керованості вантажних автомобілів з напівпричепами [Текст] / А. П. Поляков, М. С. Гречанюк // Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2010. № 5. С. 90–95.
Бегерський Д. Б., Коваль А О. Вплив геометричних параметрів автопоїзда на його аеродинамічні характеристики. Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту: тези XV міжнародної науково-практичної конференції, 24–26 жовтня 2022 року. Житомир: Житомирська політехніка, 2022. С. 23–24.
Вікович І. А. Теорія руху транспортних засобів. Підручник з грифом Мін. освіти і науки молоді та спорту України. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. 672 с.
Гащук П. Автомобіль: Теорія колісного рушія.-Київ Видавничий дім «Кондор», 2018. 328 с. 191 + 5 іл., 3 табл., Бібліогр.: 39 назв.
Сааті Т. Л. Аналітичний ієрархічний процес: планування, визначення пріоритетів, розподіл ресурсів. Нью- Йорк : McGraw-Hill International Book Co., 1980. 287 с.
Приходько В. Е. Оцінювання енергоефективності сучасних автопоїздів для міжнародних вантажних перевезень/Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. Науковий журнал. Луцьк: ЛНТУ, 2025. № 1(24). С. 355–366.







