ЗНАХОДЖЕННЯ ІНТЕГРАЛЬНОГО ІНДЕКСУ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ І ТРАНСПОРТНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ АВТОПОЇЗДІВ ДЛЯ МІЖНАРОДНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.1.25

Ключові слова:

автопоїзд, двигун, трансмісія, шасі, ходова частина, системи керування, ефективність, міжнародні перевезення

Анотація

У роботі запропоновано, розроблено та обґрунтовано експертно-функціональну модель оцінювання енергетичної і транспортної ефективності, призначену для оптимального вибору одноланкових автопоїздів, які залучаються до здійснення міжнародних перевезень вантажів транспортними коридорами США та Україна – ЄС. Основна ідея дослідження полягає у визначенні інтегрального індексу ефективності функціонування автопоїзда на основі системного підходу з урахуванням широкого спектра факторів, що впливають на енергетичну та транспортну складові експлуатації.Модель базується на декомпозиції функціонально-експлуатаційних характеристик, що дозволяє виокремити окремі чинники енергетичної та транспортної ефективності. Такий підхід дає змогу детально проаналізувати структуру і взаємозв’язки між параметрами, що визначають раціональність використання конкретних конфігурацій автопоїздів у різних умовах експлуатації. Задля кількісного оцінювання ефективності застосовується інтегральний індекс, сформований у вигляді зваженої лінійної комбінації визначених показників. При цьому значення вагових коефіцієнтів для кожного з чинників визначаються за допомогою методу аналітичної ієрархії Т. Сааті, що забезпечує математичну обґрунтованість та об’єктивність вибору.Розроблений критерій дозволяє враховувати проєктні параметри основних конструктивних елементів, технічні характеристики агрегатів і механізмів тягача та причепа, забезпечуючи високий рівень точності при прогнозуванні ефективності функціонування автопоїзда у системі міжнародних вантажних перевезень. Результати дослідження можуть бути використані для покращення транспортної логістики, оцінювання економічної доцільності автоперевезень та розробки політик сталого розвитку у сфері автомобільного транспорту.

Посилання

Динамічні властивості і стабільність функціонування автотранспортних засобів / Д. В. Абрамов, Н. М. Подригало, М. А. Подригало, О. С. Полянський, В. Л. Файст [за ред. Подригало М. А., Полянський О. С.]. Х. : ХНАДУ, 2014. 204 с.

Тарасов Ю. В. Наукові основи забезпечення технічного рівня автотранспортних засобів при проектуванні та модернізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступення докт. техн. наук: спец. 05.22.02 – автомобілі та трактори / Ю. В. Тарасов. Харків, 2021. 40 с. 119.

Потапов М. М. Підвищення ефективності функціонування елементів шасі повнопривідних колісних засобів транспорту : автореф. дис. на здобуття наук. ступення канд. техн. наук : спец. 05.22.20 «Експлуатація та ремонт засобів транспорту» / М. М. Потапов. Харків, 2021. 20 с.

Омельченко В. І. Поліпшення енергоефективності транспортних засобів шляхом підвищення коефіцієнта корисної дії колісного рушія. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 274 «Автомобільний транспорт». Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2024 р.

Хабутдінов Р. А. Системна концепція енергоресурсної синергії та методологія технологічно-інноваційного управління на автотранспорті / Р. А. Хабутдінов // Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». Науковотехнічний збірник. К.: НТУ, 2020. Вип. 1 (46). DOI: 10.33744/2308-6645-2020-1-46-365-374.170

В. П. Сахно, С. В. Цимбал, В. М. Поляков, І. С. Мурований, С. М.. Шарай, і М. П. Рой, «Теоретичні засади використання триланкових автопоїздів для виконанні перевезень вантажів», ВМТ, вип. 18, вип. 2, с. 155–167, Лют 2024.

Прокудін Г. С. Проблеми організації, управління та підвищення ефективності перевезень: стан, проблеми, перспективи розвитку: монографія за ред. Г. С. Прокудіна, Л. М. Савчук. Дніпро: Пороги, 2021. 300 с.

Свірін Д. О. Підвищення ефективності міжнародних автомобільних перевезень вантажів у логістичних ланцюгах – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.01 «Транспортні системи» (275 Транспортні технології (на автомобільному транспорті)) Національний транспортний університет Міністерства освіти і науки України, Київ, 2021. 160 с.

Поляков А. П., Гречанюк М. С.. Аналіз шляхів підвищення стійкості та керованості вантажних автомобілів з напівпричепами. Поляков А. П. Аналіз шляхів підвищення стійкості та керованості вантажних автомобілів з напівпричепами [Текст] / А. П. Поляков, М. С. Гречанюк // Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2010. № 5. С. 90–95.

Бегерський Д. Б., Коваль А О. Вплив геометричних параметрів автопоїзда на його аеродинамічні характеристики. Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту: тези XV міжнародної науково-практичної конференції, 24–26 жовтня 2022 року. Житомир: Житомирська політехніка, 2022. С. 23–24.

Вікович І. А. Теорія руху транспортних засобів. Підручник з грифом Мін. освіти і науки молоді та спорту України. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. 672 с.

Гащук П. Автомобіль: Теорія колісного рушія.-Київ Видавничий дім «Кондор», 2018. 328 с. 191 + 5 іл., 3 табл., Бібліогр.: 39 назв.

Сааті Т. Л. Аналітичний ієрархічний процес: планування, визначення пріоритетів, розподіл ресурсів. Нью- Йорк : McGraw-Hill International Book Co., 1980. 287 с.

Приходько В. Е. Оцінювання енергоефективності сучасних автопоїздів для міжнародних вантажних перевезень/Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. Науковий журнал. Луцьк: ЛНТУ, 2025. № 1(24). С. 355–366.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05