ЯКІСТЬ ПАСАЖИРСЬКИХ ТРАНСПОРТНИХ ПОСЛУГ НА ОСНОВІ НЕФІНАНСОВИХ ПОКАЗНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.1.6Ключові слова:
міська пасажирська транспортна система, рухома одиниця, інтегрований показник якості обслуговування, нефінансові показникиАнотація
В статті досліджується питання розробки наукового обґрунтованого підходу до визначення і використання вартісної оцінки відхилення рівня якості від запланованого на маршруті міської пасажирської транспортної системи на підставі нефінансових показників. Метою дослідження є розробка науково обґрунтованого підходу до формування та використання кошторису відхилення рівня якості від запланованого маршруту системи міського пасажирського транспорту на основі нефінансових показників. Завданнями дослідження є: обґрунтувати доцільність використання нефінансових показників для оцінки якості перевезень пасажирів; визначити істотні характеристики маршруту системи міського пасажирського транспорту; визначити основні фактори, що впливають на якість перевезень; сформулювати концепцію оптимальної організації маршруту; розробити економіко-математичну модель якості перевезень пасажирів з використанням нефінансових показників з використанням апарату теорії систем масового обслуговування для дослідження роботи на маршруті. У процесі дослідження за допомогою методів теоретичного узагальнення та порівняння, аналізу та синтезу визначено нефінансові показники, що характеризують якість обслуговування пасажирів на маршруті системи міського пасажирського транспорту Аналіз функціонування маршруту міської пасажирської транспортної системи показав, що він є складною системою масового обслуговування, характеристики якої в динаміці можливо відтворювати тільки в умовах імітаційного моделювання. Інтервал руху разом із заводською пасажиромісткістю рухомої одиниці, її заповненням на момент прибуття до чергової зупинки і параметрами пасажиропотоку цієї зупинки, визначають якість обслуговування пасажирів на зупинці. Стосовно інтервалу руху пасажирського транспортного засобу інтереси перевізника і пасажирів протилежні. Для економічного узгодження інтересів перевізника і пасажирів знайдено оптимальний інтервал руху рухомої одиниці. Введено поняття коефіцієнта ефективності транспортної послуги для кількісної оцінки результативності перевезення та оптимальної організації маршруту з метою оцінювання якості пасажирських перевезень.
Посилання
N.P. Lubyanaya, O.A. Voitovych, P.V. Lubyany. A mathematical model for determining the rational version of a passenger route network. Монографія Методи та інструменти аналізу і прогнозування ринкової ситуації в забезпеченні стійкості суб’єктів господарювання: монографія / за заг. ред. Н. В. Шандової. – Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. С. 160–178.
Звіт про науково-дослідну роботу «Обстеження пасажиропотоків на міських автобусних і тролейбусних маршрутах загального користування у м. Херсон»; ХНТУ договір від 23.07.2021 р. № 148. 2021. 51 с.
Понкратов Д.П., Фалецька Г.І. Вибір пасажирами шляху пересування у містах: монографія. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015, 164 с.
Логачов Є.Г. Визначення та використання вартісної оцінки неякісних транспортних послуг, що надаються перевізником на маршруті МПТС / Є.Г. Логачов, О.Є. Сокульський. Вісник НТУ. К., 2011. № 24. С. 183–188.
Лігум Ю.С. Економічна модель якості обслуговування пасажирів на маршрутах міської пасажирської транспортної системи / Ю.С. Лігум, Є.Г. Логачов. Науково-економічний журнал «Актуальні проблеми економіки». 2004. Вип. № 7. С. 124–140.
Логачов Є.Г. Модель послідовних рейсів маршруту міської пасажирської транспортної системи. Вісник НТУ, ТАУ. К., 2003. Вип. № 8 С. 198–202.